Роздольська сільська об'єднана територіальна громада

Запорізька область, Михайлівський район

Фізичні особи-підприємці (ФОП) становлять досить вагому частку від усіх роботодавців. Втім, не завжди оформлення трудових відносин ФОПа з працівниками відбувається в повній відповідності з вимогами законодавства. При цьому слід мати на увазі, що на фізичних осіб-підприємців поширюються ті ж нормативно-правові акти, які регулюють підприємницьку діяльність, що й на юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин (ст. 54 Цивільного кодексу України). Тож з метою недопущення помилок у діяльності ФОПа, державна служба зайнятості пропонує звернути увагу на низку специфічних положень, що регулюють трудові відносини  між найманим працівником та даною категорією роботодавців.

1) Особливі вимоги до укладення трудового договору

Трудовий договір між фізичною особою-підприємцем та найманим працівником укладається письмово в двох примірниках (п. 6 ч. 1 ст. 24 Кодексу законів про працю України). Один із примірників трудового договору має зберігатися у працівника. Починаючи з 2015 року, реєструвати такий трудовий договір в державній службі зайнятості не треба. Таким чином, при укладенні трудових договорів після 1 січня  2015 року не потрібно керуватися Порядком реєстрації трудового договору між працівником і фізичною особою, яка використовує найману працю (Порядок), що затверджений Наказом Мінсоцполітики від 08.06.2001 № 260. Нумерацію укладених трудових договорів підприємець веде самостійно. В усьому іншому оформлення трудових відносин між ФОПом та працівником таке ж, як і для юридичної особи (роботодавець має видати наказ про прийняття працівника на роботу, зробити відповідний запис у його трудовій книжці, сповістити податковий орган перед допуском працівника до роботи тощо).

2) Визначеність типової форми трудового договору

Форма трудового договору між працівником і фізичною особою-підприємцем, яка використовує найману працю, затверджена Наказом Мінсоцполітики від 08.06.2001 № 260. Сторони можуть вносити в зазначену форму зміни та доповнення за умови, що вони не будуть погіршувати становище працівників та суперечити законодавству України.

3)  Специфічні підстави й порядок припинення трудових відносин. 

Додатковою підставою для  припинення дії трудового договору є призов ФОПа на військову службу або направлення його на альтернативну (невійськову) службу (п. 3 ч. 1 ст. 36 КЗпП). Окрім того, трудовий договір може бути розірваний у разі призову або мобілізації ФОПа під час особливого періоду (п. 10 ч. 1 ст. 40 КЗпП). У такому випадку дозволяється не погоджувати звільнення найманого працівника з профспілкою (абз. 10 ч. 1 ст. 43-1 КЗпП). Стаття 47 КЗпП зобов'язує ФОПа провести при звільненні розрахунок з працівником і видати йому трудову книжку із внесеним записом; у разі мобілізації ФОПа зазначені обов’язки мають бути виконані протягом місяця після демобілізації без застосування санкцій та штрафів. Щодо розірвання трудових договорів, які були укладені до 01.01.2015 і зареєстровані в службі зайнятості, то під час звільнення працівника потрібно звернутися до служби зайнятості для зняття договору з реєстрації (ці питання врегульовано в пунктах 9-16 Порядку). У випадку смерті роботодавця – фізичної особи-підприємця – трудові відносини між сторонами припиняються достроково, це визначено в Листі Мінпраці від 05.03.2003 р. № 06/2-2/51.

4) Спрощені вимоги до ведення кадрової документації та ухвалення локальних актів

Фізична особа-підприємець має оформляти локальні акти, укладати трудові договори в письмовій формі, вести трудові книжки працівників та може вести книгу реєстрації локальних актів, розробляти правила внутрішнього трудового розпорядку (їх вправі затвердити трудовий колектив, який може складатися навіть з одного найманого працівника), вести табель обліку робочого часу тощо. Водночас чинним законодавством про працю не передбачено обов'язку ФОПа мати штатний розпис. Про це йдеться в листі Мінсоцполітики від 21.05.2019 N 34/0/23-19/133. Укладення колективного договору є обов'язковим лише для юридичних осіб. Деякі питання, які можуть бути врегульовані колективним договором, допустимо врегулювати іншим нормативним актом. Зокрема, положенням, яким може бути визначено строки виплати заробітної плати та її розміри в першу половину місяця (ст. 24 Закону України “Про оплату праці”). Форми і системи оплати праці та інші питання, визначені у ст. 97 КЗпП, погоджуються з профспілкою або іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом. Трудові книжки працівників, які працюють на умовах трудового договору у фізичних осіб-підприємців без створення юридичної особи з правом найму, та фізичних осіб, які використовують найману працю, пов'язану з наданням послуг, зберігаються безпосередньо у працівників (пункт 2.21-2 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, що затвердженої спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту від 29.07.93 № 58). При цьому ФОП не веде книгу обліку бланків трудових книжок і вкладишів, а також книгу обліку руху трудових  книжок  і вкладишів до них (вимоги п. 7.1 Інструкції 58 поширюються лише на підприємства).

5) Лояльні норми щодо санкцій за недотримання трудового законодавства. 

Усі фізичні особи-підприємці мають дотримуватись трудового законодавства, а усі працівники (незалежно від місця роботи) мають рівні трудові права. Проте чинним законодавством закріплено особливий підхід у питаннях притягнення до відповідальності за недотримання правил. Так, статтею 265 КЗпП встановлені менш суворі санкції у випадку, коли порушниками виступають певні категорії роботодавців. Зокрема, у разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) до юридичних осіб та ФОПів, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку І - ІІІ груп, застосовується попередження. У разі ж повторення порушення накладаються фінансові санкції. Ці норми покликані, передусім, обмежити негативні наслідки саме для фізичних осіб, адже ФОПи складають 70% платників єдиного податку. Підкреслимо, що найбільша кількість ФОП у 2019 році знаходилась на другій групі платників єдиного податку — 581 тисяча підприємців (44,5%).

Офіційний сайт Державної служби зайнятості за посиланням: https://is.gd/a4SKy6 

Співбесіда з роботодавцем – важливий етап у влаштуванні на роботу

У того, хто знаходиться в пошуках роботи тривалий час дзвінок від роботодавця  із запрошенням на співбесіду – викликає й почуття самовдоволеності – мене помітили й почуття тривоги: як привернути увагу роботодавця  та переконати його  взяти на роботу саме вас.

Для   осіб,  які звернулись до служби зайнятості з метою пошуку роботи фахівці районної Філії організують та проводять групові профконсультативні  заходи. Днями був проведений    «ТРЕНІНГ: ПІДГОТОВКА  ДО СПРІВБЕСІДИ З РОБОТОДАВЦЕМ».Мета заходу: оволодіння навичками підготовки до співбесіди та прийомами само презентації.

Активно в обговорення даного питання залучилась молодь, яка має досвід в працевлаштуванні від подання  резюме до проходження співбесіди, але в період карантину залишились без роботи.

Учасники заходу мали можливість ознайомитись з поняттям «співбесіда з роботодавцем»,  порядок отримання запрошення на співбесіду. Присутнім було доведено, що підготовка до співбесіди і зустрічі з роботодавцем є важливими етапами для досягнення успіху при працевлаштуванні. 

Головною умовою успішного проходження співбесіди з роботодавцем є вміння презентувати себе. Співбесіда з роботодавцем –основний метод оцінки та відбору кандидатів при влаштуванні на роботу. І успіх чи неуспіх у працевлаштуванні залежить як від професійних якостей (освіта, досвід, кваліфікація), так і від того, як особа зарекомендує себе під час спрівбесіди.

Під час тренінгу присутнім «відкривались» секрети вдалої співбесіди з роботодавцем, основні правила підготовки до співбесіди та ділового спілкування, ділового етикету, питання, які обговорюються з роботодавцем,ознайомлення з прийомами само презентації…

Мета шукача роботи під час співбесіди –  не тільки  справити враження на співрозмовника своїми відповідями і якістю попередньої підготовки,   чим  продемонструвати свою зацікавленість  й довести, що прийшли  не тільки дізнатись про те, що зможуть запропонувати вам, але й поміркувати, чим ви зможете бути корисним. 

Побажання учасникам тренінгу – використовувати набуту інформації в житті.

Додаткову інформацію можна отримати у  фахівців Михайлівської районної філії за номером (06132) 2-17-45.

В Україні минає восьмий місяць карантину. І поки навіть невідомо, коли всі продовжать жити у звичному режимі. Зареєстровано велику кількість людей, які  лишились роботи.  Але допомога служби зайнятості у сприянні працевлаштуванню  не зупинялась ні в гостру фазу карантину навесні, ні восени, коли ситуація ускладнилась. Навіть в таких нелегких умовах  продовжується співпраця з роботодавцями з метою укомплектування актуальних вакансій. Так, з початку карантину роботодавцями до служби зайнятості було подано 21,9 тис вакансій, працевлаштовано 19,6 тис. осіб.

А яка наразі ситуація у галузі охорони здоров’я? Чи має потребу Запоріжжя в лікарях?  За коментарем ми звернулись до  директорки Запорізького обласного центру зайнятості Ірини Дуднік. «З 12 березня по 31 жовтня у базі вакансій обласної служби зайнятості налічувалось 1379 вакансій у сфері охорони здоров’я та надання соціальної допомоги. Завдяки впровадженню інститутів кар’єрного радника, консультанта роботодавця, новітнім сервісам та тісної співпраці з роботодавцями за сприяння служби зайнятості було укомплектовано 1079 вакансій».

Сьогодні в базі вакансій обласної служби зайнятості налічується 23 вакансії медичних працівників: лікар-фтизіатр, лікар-терапевт, лікар-стоматолог, лікар-педіатр, лікар-невропатолог, лікар-інфекціоніст, фельдшер з медицини невідкладних станів, головна медична сестра (головний медичний брат), рентгенолаборант, акушерка та ін.

Додаткову інформацію можна отримати у відділі організаційно-інформаційної роботи та архівної справи Запорізького ОЦЗ за номером (061)233-11-47та у  фахівців Михайлівської районної філії за номером (06132) 2-17-45.

За період карантину з 12.03.2020 року по 28.10.2020 року статус безробітного отримали 28,5 тис. осіб (на 28% більше, ніж за аналогічний період минулого року – 22,3 тис. безробітних).

У порівнянні з першим етапом карантинних заходів, темпи реєстрації безробітних значно уповільнились. Якщо у квітні 2020 року в середньому по області щоденно статус безробітного отримували 393 особи,  у травні – 223 особи,  у червні  – 176 осіб, то у вересні – 147 осіб.

З початку карантину призначено виплату допомоги по безробіттю 24,6 тис. осіб, що в 1,8 разів більше, ніж за аналогічний період 2019 року (14,0 тис. безробітних).

На тлі карантину у базі даних служби зайнятості значно зменшилась кількість вакансій. Так, з 12.03.2020 по 28.10.2020 року роботодавцями було надано лише 21,4 тис. вакансій, що  на 43% менше, ніж за аналогічний період минулого року (37,3 тис. вакансій).

Якщо з 12.03.2019 по 28.10.2019 року було працевлаштовано 31,7 тис. осіб, то протягом карантину за сприяння служби зайнятості забезпечено роботою 19,4 тис. осіб, зокрема 11,8 тис. безробітних.

Станом на кінець жовтня 2020 року в Запорізькій службі зайнятості у порівнянні з аналогічним періодом 2019 року:

  • перебуває на обліку 18,3 тис. безробітних – збільшення на 26% (на 3,8 тис. осіб);
  • допомогу по безробіттю отримують 14,3 тис. осіб - збільшення на 36% (на 3,8 тис. осіб);
  • кількість вакансій становить 2413 одиницьзменшення на 40% (на 0,6 тис. одиниць);
  • навантаження на одне вільне робоче місце складає 8 безробітних – (на 28.10.2019 було 5 безробітних).

«Незважаючи на непросту ситуацію в економіці, завдяки плідній співпраці служби зайнятості та роботодавців, під час карантину роботу знайшли  майже 19,5 тисяч осіб. Тож, запевняємо, що робота є! І карантин не завада працевлаштуванню, головне - бажання і наполегливість», - коментує директорка Запорізького обласного центру зайнятості Ірина Дуднік.

Сприяння в пошуках роботи

 У того, хто залишився без роботи у реальному житті постає питання: де шукати роботу, вакансії? Як привернути до себе увагу роботодавця? Як справити на нього сприятливе враження й спонукати роботодавця запросити на співбесіду?

Для осіб, які шукають роботу в службі зайнятості, зареєстровані безробітні (за направленням кар’єрного радника), які звернулись до служби зайнятості з метою пошуку роботи фахівці районної Філії організують та проводять групові профконсультативні  заходи. На початку заходу  відбулось спілкування  фахівців з учасниками заходу, вони поділились своїм досвідом працевлаштування. Але не всі стикались з таким поняттям, як «резюме». 

Учасники заходу мали можливість ознайомитись з поняттям «резюме»,   його видами та структурою, з технікою підготовки резюме та скласти власне резюме.  

Враження від заходу у одного з учасників, що це ідеальний засіб представити себе з найкращого боку,  один із ефективних засобів самореклами на ринку праці та є підставою для отримання запрошення на співбесіду.

Співбесіда з роботодавцем це наступна тема  профконсультаційного заходу.

Додаткову інформацію можна отримати у відділі організаційно-інформаційної роботи та архівної справи Запорізького ОЦЗ за номером (061)213-11-47 та  у фахівців Михайлівської районної філії за номером (06132) 2-14-77.

Надзвичайно багато змін ввійшли в наше життя з початком карантину, перевівши багато сфер у формат онлайн. Але, незважаючи на встановлення обмежувальних заходів з метою захисту здоров’я  своїх відвідувачів, служба зайнятості продовжує працювати, впроваджуючи використання освітніх платформ для підвищення конкурентоспроможності при працевлаштування.

До уваги бажаючих пройти онлайн – навчання:

  • Освітній портал Державної служби зайнятості (https://skills.dcz.gov.ua/),
  • Національна онлайн-платформа  «Дія. Цифрова освіта» (https://osvita.diia.gov.ua/),
  • український громадський проект масових відкритих онлайн-курсів «Прометеус» (https://prometheus.org.ua/),
  • міжнародний ресурс у сфері масової онлайн - освіти «Coursera» (https://www.coursera.org/)
  • інші.

Особливої уваги заслуговує проект міжнародної освітньої платформи Coursera, який має назву «Ініціатива з відновлення робочої сили».  Його мета – підтримати людей, які втратили роботу, та допомогти їм отримати корисні навички для успішного працевлаштування.

Для цього безробітним людям з декількох країн надається безкоштовний доступ до 3800 онлайн - курсів. Україна стала одною з перших країн, де запрацювала така ініціатива, і провайдером цієї послуги стала державна служба зайнятості.

Ініціатива міжнародної платформи Coursera пропонує освітні програми за такими напрямками:

  • наука про дані;
  • бізнес;
  • комп’ютерні науки;
  • особистісний розвиток;
  • інформаційні технології;
  • вивчення мов;
  • здоров’я;
  • математика і логіка;
  • соціальні науки;
  • природничі і технічні науки;
  • гуманітарні науки та мистецтво.

Як це працює? Зареєструватися на курс можна буде до 31 жовтня, а пройти до кінця року. Для цього зареєстрованому безробітному слід звернутися до свого кар’єрного радника, надати ім’я та електронну адресу, на яку має прийти запрошення на навчання. Після одержання запрошення перейти за посиланнями, створити свій акаунт та перейти до вибору курсів для навчання. За умови успішного проходження навчання безробітні безкоштовно отримують відповідні сертифікати.

Найголовнішою перевагою освітнього проекту Coursera вважається те, що, на відміну від інших онлайн-проектів, клієнтам пропонуються не окремі відео або лекції, а повні навчальні курси разом із підсумковими екзаменами. Дані курси зазвичай плануються та виконуються протягом 4-10 тижнів та включають відео лекції, завдання для самостійного опрацювання та тести.

«Серед плюсів даного онлайн-навчання слід відзначити, що це надає можливість отримувати знання найпрестижніших світових університетів; забезпечує безкоштовний доступ до програм найкращих викладачів світу; забезпечує найновішою інформацією, технологією, теорією; дає можливість навчатись будь-де і будь-коли; інформація про успішне навчання онлайн чи наявність сертифікатів значно посилює резюме та збільшує шанси на працевлаштування», - консультуєть фахівці служби зайнятості.

Додаткову інформацію можна отримати у відділі організаційно-інформаційної роботи та архівної справи Запорізького ОЦЗ за номером (061)213-11-47 та  у фахівців Михайлівської районної філії за номером (06132) 2-14-77.

В першу неділю листопада в Україні відзначається день працівника соціальної сфери України.

«Соціальна робота – це місія, яка вимагає, крім чуйності і доброти, ще й високого рівня професіоналізму, вміння своєчасно і якісно надавати допомогу! Сучасний ринок праці дуже динамічний, і кар’єрні радники, консультанти роботодавця повинні оперативно реагувати на всі зміни, оновлювати свої знання і набувати нового досвіду! І все це для виконання нашої головної мети – якнайшвидше задоволення потреб роботодавців та підвищення рівня зайнятості населення», - відзначає директорка Запорізького обласного центру зайнятості Ірина Дуднік.

В цьому році державна служба зайнятості відзначатиме своє 30-річчя.

Так за ці роки отримали послуги  служби зайнятості 2,5 млн. осіб, з них:

Ø працевлаштовано – 905,2 тис. громадян в т.ч.:

- з наданням дотації роботодавцю – 16,6 тис.  громадян

- шляхом компенсації єдиного внеску роботодавцям – 4,5 тис.  осіб;

- шляхом надання одноразової виплати  допомоги по безробіттю

для організації підприємницької діяльності – 16,5 тис.  громадян;

Ø пройшли професійне навчання, перенавчання та підвищення  кваліфікації – 181,9 тис. громадян; для підвищення конкурентоспроможності на ринку праці ваучер на навчання та підвищення кваліфікації отримали 1,8 тис.  громадян віком від 45 років

Ø взяли участь у громадських роботах та інших роботах тимчасового характеру – 286,8 тис.  громадян.

Додаткову інформацію можна отримати у відділі організаційно-інформаційної роботи та архівної справи Запорізького ОЦЗ за номером (061)213-11-47 та  у фахівців Михайлівської районної філії за номером (06132) 2-14-77.