Роздольська сільська об'єднана територіальна громада

Запорізька область, Михайлівський район

Добровільна участь у загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванні передбачена статтею 12 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058  (далі – Закон 1058) та впроваджена з 1 січня 2004 року.

У зв’язку з тим, що страховий стаж зараховується лише за умови сплати страхових внесків, людина яка не належала до категорії застрахованих осіб, може укласти договір про добровільну участь у соціальному страхуванні.

Правові норми, що регулюють обставини укладання та виконання відповідного договору визначені статтею 10 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р.  № 2464 (далі – Закон 2464).

Законом 2464 передбачено два види договорів про добровільну участь:

1. Страхування на майбутні періоди – означає що особи можуть взяти участь у добровільному страхуванні протягом строку, визначеному у договорі, але не менше одного року. Сплачувати єдиний внесок необхідно щомісяця у розмірі не менше мінімального страхового внеску (з 1 січня 2021 року - 1320 грн.).

2. Можливість одноразової сплати особою єдиного внеску за попередні періоди – особи можуть «докупити» страховий стаж за минулі роки (у тому числі за період з 1 січня 2004 року по 31 грудня 2010 року). При цьому сума сплаченого єдиного внеску за кожен місяць такого періоду не може бути меншою за мінімальний страховий внесок на дату укладання договору, помножений на коефіцієнт 2. З 1 січня 2021 року розмір такого страхового внеску в місяць складає 2640 грн. (6000 грн*22%*2).

В той же час, сума сплаченого внеску не може бути більшою за суму єдиного внеску, обчисленого виходячи з максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої на дату укладення договору. З 1 січня 2021 року максимальний страховий внесок в розрахунку на місяць складає 19800 грн. (6000 грн*22%*15).

Таким чином, громадяни можуть «докупити» страховий стаж за умови, якщо вони не належали до категорії застрахованих осіб.

Для укладання договору необхідно звернутись до органів державної податкової служби за місцем реєстрації.

Головне управління Пенсійного Фонду України в Запорізькій області

З 1 липня  у зв'язку з підвищенням прожиткового мінімуму з 1769 до 1854 грн зросла мінімальна пенсія за віком та доплата за понаднормовий стаж.

Підвищено мінімальні пенсійні виплати для трудових пенсій, пенсій по інвалідності та пільгових категорій, інвалідів війни, учасників бойових дій, ліквідаторів і учасників ліквідації на ЧАЕС, шахтарів, пенсії за особливі заслуги перед державою.

Також зросли надбавки, доплати, які обраховуються у відсотках від прожиткового мінімуму (за понаднормовий стаж, догляд за непрацездатним членом сім’ї, мінімальні пенсії по втраті годувальника тощо).

Мінімальні пенсійні виплати інвалідам війни та інвалідам–ліквідаторам наслідків аварії на Чорнобильській АЕС І, ІІ та ІІІ груп встановлені на рівні 650%, 525% та 360% прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб відповідно, а також учасникам бойових дій  – на рівні 165%. Розмір пенсійної виплати зазначеної категорії осіб з початку року зріс за рахунок збільшення розміру державної адресної допомоги. 

Отже, мінімальні пенсійні виплати у осіб з інвалідністю внаслідок війни становлять:

- I групи - 12051,00 грн (збільшено на 552,50 грн);

- II групи - 9733,50 грн (збільшено на 446,25 грн);

- III групи - 6674,40 грн (збільшено на 306,00 грн).

Мінімальні пенсійні виплати у інвалідів - учасників ліквідації аварії на ЧАЕС становлять:

- І групи - 5283,9 грн (збільшено на 242,25 грн);

- II групи - 4727,70 грн (збільшено на 216,75 грн);

- III групи - 4171,50 грн (збільшено на 191,25 грн).

Для учасників бойових дій у період Другої світової війни, які досягли 85 років, мінімальна пенсійна виплата — 12051,00 грн.

Крім того, підвищено мінімальний розмір пенсій й іншим категоріям пенсіонерів. Зокрема шахтарям, які відпрацювали під землею не менш ніж
15 років чоловіки та 7,5 років жінки ті, яким мінімальні виплати встановлені на рівні 3-х прожиткових мінімумів для непрацездатних. Розмір пенсійної виплати зазначеної категорії осіб складає 5562 грн.

Також, підвищено мінімальні пенсійні виплати членам сімей загиблих (померлих) військовослужбовців, призначені за нормами Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», що встановлені на рівні 2-х прожиткових мінімумів. Розмір пенсійної виплати зазначеної категорії громадян становить 3708 грн.

Разом з тим, підвищено мінімальний розмір виплати одержувачам пенсій у зв’язку з втратою годувальника, що встановлений на рівні 100, 120 та 150 відсотків від прожиткового мінімуму в залежності від кількості утриманців
(1-го, 2-х, 3-х і більше). Розмір пенсійної виплати зазначеної категорії осіб з урахуванням державної адресної допомоги становить:

  • на одного утриманця – 1854 грн;
  • на 2-х утриманців – 2224,80 грн;
  • на 3-х і більше - 2781 грн.

У результаті перераховано пенсії понад 417 тис. осіб, середній розмір пенсійної виплати після підвищення становить 4 291,82 грн.

Крім того, з 1 липня на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 22.02.2021 р. № 127 «Про додаткові заходи соціального захисту пенсіонерів у 2021 році» громадянам, розмір пенсійної виплати яких не підвищувався з січня по липень 2021 року у зв’язку із збільшенням прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність/мінімальної заробітної плати, не індексувалися на коефіцієнт 1,11, установлено щомісячну доплату у розмірі 100 гривень у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії відповідно до законодавства.

Збільшені на 100 грн пенсії з 1 липня отримали
10,5 тис пенсіонерів області. Середній розмір пенсії даної категорії осіб після підвищення становить 4 885,15 грн.

Перерахунки відбулися автоматично, без особистого звернення пенсіонерів до Головного управління Пенсійного фонду в області.

На фінансування липневих перерахунків додатково спрямовано 11,7 млн грн.

Інформація про тимчасову втрату працездатності автоматично на підставі медичного висновку вноситься до Реєстру. Потім відповідна інформація отримує унікальний номер, що фактично і є створенням електронного листка непрацездатності

З 01 червня 2021 року заплановане поетапне впровадження електронної форми листків непрацездатності, сформованих на підставі медичних висновків про тимчасову непрацездатність, що передбачено Порядком організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього, відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 31 березня 2021 року № 323 (далі – Порядок).

Електронний реєстр листків непрацездатності (далі – Реєстр) вже існує протягом року на порталі Пенсійного фонду України, де роботодавці та працівники можуть зареєструватися та почати поступовий перехід на ведення електронних документів, зокрема, електронних листків непрацездатності або електронних трудових книжок.

Порядок регламентує механізм організації ведення Реєстру. Зокрема, передбачається, що обов’язок формувати та вести Реєстр покладено на Пенсійний фонд України, який володіє інформацією, що міститься в ньому. Водночас коло суб’єктів, які будуть обмінюватися (наповнювати Реєстр) інформацією, значно ширше і до них належить також Національна Служба здоров’я України та Фонд соціального страхування України.

Стандартний алгоритм для формування електронного листка непрацездатності:

  • працівник звертається для медичного огляду до лікаря;
  • лікар встановлює факт непрацездатності та формує електронний медичний висновок у центральній базі даних електронної системи охорони здоров’я;
  • інформацію про тимчасову втрату працездатності автоматично на підставі медичного висновку вноситься до Реєстру;
  • у Реєстрі відповідна інформація отримує унікальний номер (єдиний реєстраційний), що фактично і є створенням електронного листка непрацездатності.

Саме такий, зареєстрований у Реєстрі за єдиним реєстраційним номером, листок непрацездатності є підставою для звільнення від виконання роботи, оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Інформація про непрацездатність буде доступна працівнику та роботодавцю через їх електронні кабінети на порталі Пенсійного фонду України та особі, що засвідчила тимчасову непрацездатність (лікарю) через електронну систему охорону здоров’я. Тому роздруковувати електронний листок непрацездатності працівнику не потрібно, адже всі необхідні відомості будуть доступні і для роботодавця.

Однак за необхідності працівник або роботодавець може отримати листок непрацездатності у вигляді витягу або в електронній формі з сайту Пенсійного фонду України (у тому випадку потрібно бути зареєстрованим на сайті Пенсійного фонду України за допомогою кваліфікованого електронного підпису) або у письмовій формі в територіальних органах Фонду.

В який термін подається об'єднаний "Довідковий" звіт для призначенні пенсії або лікарняних?

В який термін подається Розрахунок за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 15.12.2020 р. № 773 з типом форми «Довідковий», у разі виходу працівника на пенсію або для отримання лікарняних, якщо така подія відбувається в середині кварталу?

Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі - Розрахунок) та додатки до нього з типом «Звітний» як «Довідковий» подаються платником ЄСВ у разі необхідності призначення поза межами звітного періоду застрахованим особам пенсії, матеріального забезпечення, або страхових виплат та містять виключно інформацію щодо таких осіб.

Терміни подання Розрахунку з типом форми «Довідковий» у разі виходу працівника на пенсію або для отримання лікарняних чинним законодавством не передбачені.

Проходження е-лікарняного на підприємстві для призначення матеріального забезпечення застрахованій особі

Листок непрацездатності, що формується у Електронному реєстрі листків непрацездатності, є такою ж підставою для звільнення від роботи, оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, призначення матеріального забезпечення, як і його паперова версія.

Сформований листок непрацездатності у день створення стає доступним для перегляду кабінетах страхувальника та застрахованої особи на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України, але до дати закінчення періоду його дії не може бути використаний страхувальником як підстава для нарахування матеріального забезпечення. Сформований листок непрацездатності з причиною непрацездатності «вагітність і пологи» передається страхувальнику як підстава для нарахування матеріального забезпечення у день створення.

Після формування е-лікарняного в електронному кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України роботодавець, відповідно до статті 32 Закону № 1105, протягом десяти днів з дня закінчення періоду його дії призначає матеріальне забезпечення застрахованій особі.

Для цього:

е-лікарняний друкується або залишається в електронному вигляді в кадровій службі або відповідальної особи кадрової служби (за рішенням роботодавця) - кадрова служба або відповідальна особа кадрової служби визначає страховий стаж застрахованої особи (пільги) та кількість календарних днів непрацездатності, що підлягають оплаті за рахунок коштів роботодавця та Фонду соціального страхування України. Зазначена інформація, за бажанням (або визначенням роботодавця), формується у паперовому вигляді або в електронному;

е-лікарняний, відомості щодо визначеного страхового стажу та кількості днів непрацездатності, що підлягають оплаті, передаються до комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства (комісія із соціального страхування на підприємствах продовжує свою роботу та зберігає весь обсяг функцій, передбачених Положенням про комісію (уповноваженого) із страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 р. № 13);

рішення про призначення або відмову у призначенні матеріального забезпечення комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства передає до підрозділу бухгалтерії підприємства, який нараховує матеріальне забезпечення;

бухгалтерією здійснюється розрахунок матеріального забезпечення на підставі е - лікарняного (за необхідності його паперової роздруківки) та рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства. Даний розрахунок записується в електронному або паперовому вигляді (за рішенням роботодавця) та відображається в бухгалтерських проводках;

заповнюється заява-розрахунок та подається до відділення Фонду за місцем обліку.

Частиною четвертою статті 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” передбачено щорічний перерахунок пенсії з  01 квітня особам, які після призначення (попереднього перерахунку) пенсії продовжували працювати та набули необхідний страховий стаж. 

Перерахунок пенсії проводиться:

– без додаткового звернення особи до органів Пенсійного фонду України;

– особам, які після призначення (попереднього перерахунку) пенсії продовжували працювати та набули не менш як 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, або менш як 24 місяці страхового стажу, але після призначення (попереднього перерахунку)  пенсії пройшло не менш ніж два роки.

У 2021 році буде перераховано пенсії працюючим пенсіонерам, які призначені/перераховані до квітня 2019 року.

Право на перерахунок визначає страховий стаж, набутий на 1 березня року, в якому проводиться перерахунок.

Дані до реєстру застрахованих осіб про страховий стаж за січень-лютий 2021 року надійдуть у складі єдиної звітності зі сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного соціального внеску, яку страхувальники зобов’язані подати  до 10 травня.

Перерахунок, передбачений законодавством, буде проведено у травні-червні з 1 квітня.

Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області

Останнім часом усе частіше доводиться зустрічатися з таким явищем, як використання найманої праці без оформлення трудових відносин. Найчастіше таке спостерігається в галузях торгівлі, сфери обслуговування, транспорту, будівництва. Використання найманої праці без офіційного оформлення трудових відносин призводить до позбавлення громадянина права на працю, відпочинок, матеріальне забезпечення у разі хвороби, повної або часткової втрати працездатності, настання безробіття, пенсійного забезпечення. І це далеко не всі ризики для найманих працівників.

Погоджуючись на роботу без оформлення, такий працівник автоматично та власноруч позбавляє себе права вимагати від роботодавця забезпечення належних умов праці, оплати праці на рівні, встановленому державою.

На жаль, сьогодні багато працівників отримують офіційну зарплату на рівні мінімальної або меншу за мінімальну, а решту у «конверті». Це явна ознака прихованої зайнятості, коли людей оформляють на роботу погодинно, проставляють їм у табелі робочого часу 2 або 4 години, тоді як вони працюють по 8 годин на день. Відповідно й офіційна зарплата за 2 або 4 години, а решта - «у конверті».

Відповідно до норм чинного законодавства, лише за умови офіційно нарахованої заробітної плати та сплати роботодавцем внесків залежить набуття страхового стажу. Якщо ж сума нарахованої заробітної плати, з якої сплачені внески, менша за мінімальний розмір, до страхового стажу зараховується неповний місяць і обчислюється пропорційно одержаній заробітній платі. А низька заробітна плата впливає на коефіцієнт, який враховується при обчисленні пенсії

Трапляються випадки, коли працівники не знають про те, що їхня заробітна плата значно відрізняється від тієї, яка значиться у відомостях нарахування заробітної плати та зазначена у поданій звітності до персоніфікованого обліку в органах Пенсійного фонду.

Сьогодні Пенсійний Фонд України надає можливість громадянам безоплатно отримувати персональні дані за себе: розмір нарахованої заробітної плати, сплату страхових внесків та кількість років страхового стажу, зареєструвавшись в особистому кабінеті на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України (електронна адреса portal.pfu.gov.ua).

Шановні громадяни, пам’ятайте: неоформлені належним чином трудові відносини між працівником та роботодавцем, лишають вас права на отримання соціальних пільг та виплат, гарантованих державою.

Найдієвіший метод боротьби із зарплатою «у конвертах» - це насамперед прагнення самих найманих працівників змусити роботодавців чесно платити заробітну плату із дотриманням вимог чинного законодавства.

Головне управління Пенсійного Фонду України в Запорізькій області