Роздольська сільська об'єднана територіальна громада

Запорізька область, Михайлівський район

Високопатогенний грип птиці (ВПГ) — це інфекційна, високо контагіозна хвороба птахів, що викликається одним з штамів вірусу грипу типу А, характеризується явищами септицемії, ураженням органів дихання та травлення, може передаватися від хворої птиці  до людині, але випадків передачі вірусу «пташиного грипу» від людини до людини не виявлено. 

Хвороба призводить до високих економічних збитків пов'язаних зі знищенням хворих птахів, ліквідацією осередків захворювання, економічними обмеженнями. Вірус пташиного грипу вражає тільки птахів та свиней.

Природним резервуаром вірусу пташиного грипу є мігруючі водоплавні птахи. Вони найменш сприйнятливі до інфекції, а ось домашні птахи, включаючи курей, гусей та індиків, дуже сприйнятливі до її збудника, тому епізоотії смертельного грипу швидко поширюються серед них.

Зараження вірусом — повітряно-крапельно, аліментарно, контактно. Може викликати 100 відсоткову смертність серед птиці.

Інкубаційний період, у середньому 2-4 дні.

Фактори передачі — тара, корми, інкубаційні яйця, тушки, пір’я, обслуговуючий персонал, дикі птахи. Тривалий час вірус зберігається у фекаліях і тушках птиці, особливо за низької температури: при 40 С кілька тижнів, а при -600  С зберігає активність протягом декількох років.

З метою профілактики використовують  2 % їдкий розчин натру, 3 % розчин хлорного вапна, 5 % креолін, 5 % фенол, 2 % формальдегід, 2 % азотна кислота, 2 % ефір, 2 % хлороформ протягом 10–30 хв. Пряме сонячне проміння знезаражує вірус за 50–55 год., температура 55–60°С за 30–50 хв., а 65–70°С — за 5–2 хв.

Задля охорони господарств від занесення збудника грипу птиці керівники та спеціалісти птахогосподарств, незалежно від форм власності, зобов’язані суворо виконувати заходи, які передбачені Інструкцією з профілактики та ліквідації грипу птиці, затвердженої Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 17.10.2011 року № 547.

У разі виникнення перших ознак захворювання: відсутність апетиту у птиці, пригнічення, набряки в ділянці голови і шиї, ціанотичність слизових оболонок, гребінця та сережок, водянистий пронос, ураження органів дихання та раптова загибель великої кількості птиці, необхідно терміново  звернутися до ветеринарної служби Михайлівської районної державної лікарні ветеринарної медицини та її структурних підрозділів за місцем проживання.

Додаткову інформацію ви можете отримати за адресою: вул. Артезіанська, 8 смт Михайлівка або за телефонами: 2-29-64, 2-05-98.

За січень місяць 2022 року спеціалістами Михайлівського управління та Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області, здійснено 42 моніторингових обстеження підконтрольних об’єктів щодо дотримання карантинних обмежень, встановлених на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), затверджених постановами Головного державного санітарного лікаря України.        

В ході проведених обстежень на 41 перевіреному об’єкті (заклади продовольчої та непродовольчої торгівлі, громадського харчування, заклади освіти, заклади громадського призначення) виявлені порушення протиепідемічних вимог: недотримання «маскового режиму» та соціальної дистанції, відсутнє відповідне тимчасове маркування для перебування в черзі між відвідувачами не менше 1,5м; працівники закладів торгівлі здійснюють розрахунок без рукавичок; відсутні дані про проведення температурного скринінгу працівників; не організовані місця для обробки рук антисептиком; відсутні запаси засобів індивідуального захисту; адміністрацією не проводиться навчання працівників щодо правил використання засобів індивідуального захисту; видача замовлень в багаторазовому посуді здійснюється при відсутності умов для його миття при високих температурах у посудомийній машині; не організовано належним чином централізований збір використаних засобів індивідуального захисту; паперових серветок в окремі контейнери (урни) з кришками та одноразовими поліетиленовими пакетами з подальшою їх утилізацією; своєчасно та якісно не проводиться вологе прибирання виробничих приміщень та поверхонь, місць контакту рук працівників і відвідувачів з використанням миючих та дезінфекційних засобів; для обробки рук використовуються антисептики, які не відповідають вимогам.

За результатами заходів складено 14 протоколів про адміністративні правопорушення. Притягнуто до адміністративної відповідальності 4 особи за ст.42 КУпАП. Адміністративні штрафи на суму 612 грн. сплачено 100%. Матеріали 10 справ за ч.1 ст.443 КУпАП передано на розгляд до Михайлівського районного суду.

З адміністрацією, власниками, персоналом та відвідувачами закладів проведено 50 бесід, надано 42 пропозиції, розповсюджено 46 пам’яток.

З метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) Михайлівське управління постійно висвітлює результати моніторингових обстежень в ЗМІ та веб-сайтах ОТГ.

Ідентифікація тварин – це процес ототожнювання тварин через присвоєння їй унікального ідентифікаційного номера з використанням візуальних, електронних та змішаних засобів (в залежності від виду тварин). Ідентифікації підлягають велика та дрібна рогата худоба, свині, коні. Ідентифікація тварин сприяє контролю за обліком та переміщенням худоби, що дає можливість контролювати епізоотичний стан в тваринництві, забезпечувати належну охорону і профілактику здоров’я худоби і як наслідок – здоров’я людей, а також забезпечення населення високоякісними і безпечними м’ясо-молочними продуктами та достовірною інформацією про умови їх виробництва, зберігання та обігу.

Обов’язкова ідентифікація тварин передбачена Законом України «Про ідентифікацію та реєстрацію тварин» (із змінами). Дія Закону розповсюджується як на юридичних осіб, так і на фізичних, включаючи власників тварин, які утримують та/або розводять їх для власного споживання. Крім необхідності ідентифікації тварин, вищевказаний Закон зобов’язує власників тварин вести їх облік, володіти інформацією про переміщення, забій, утилізацію та падіж. Подавати дані про реєстрацію тварин, їх розведення та утримання, переміщення, забій, утилізацію, загибель, падіж власник повинен протягом 5 робочих днів з дати таких дій або подій.

Для того щоб проідентифікувати та зареєструвати тварину, необхідно звернутися до Михайлівської районної державної лікарні ветеринарної медицини з паспортом громадянина України та ідентифікаційним кодом. Послуга ідентифікації платна – розмір плати залежить від виду тварини, що ідентифікується.

За не виконання вимог Закону України «Про ідентифікацію та реєстрацію тварин» передбачено адміністративну відповідальність: до власників тварин, які НЕ ЗВЕРТАЮТЬСЯ до відповідних установ ветеринарної медицини з метою ідентифікації і реєстрації тварин або ВІДМОВЛЯЮТЬСЯ проводити реєстрацію тварин, застосовуються санкції статті 107-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення «Порушення вимог законодавства про ідентифікацію та реєстрацію тварин» за:

  • неподання для реєстрації даних про ідентифікованих тварин, господарства їх розведення та утримання, переміщення, забій, утилізацію, загибель, падіж тварин;
  • переміщення тварин без ідентифікаційних документів;
  • проведення забою, утилізації неідентифікованих та незареєстрованих тварин;
  • неподання для реєстрації даних про господарства, що здійснюють забій та утилізацію тварин;
  • неподання для реєстрації даних про господарства, що займаються продажем тварин, наданням послуг зі штучного осіменіння та організацією виставок тварин;
  • здійснення продажу, проведення виставок і штучного осіменіння неідентифікованих та незареєстрованих тварин -

тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а на фізичних осіб - підприємців, уповноважених осіб - від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Тож будьте пильними та відповідальними у відношенні до своїх тварин — проідентифікуйте їх та проведіть повний клінічний огляд. Не створюйте ймовірної загрози для інших!

За ІV квартал 2021 року спеціалістами Михайлівського управління за участю спеціалістів Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області, представників Михайлівської селищної ради та Національної поліції здійснено 258 моніторингових обстежень підконтрольних об’єктів щодо дотримання карантинних обмежень, встановлених на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), затверджених постановами Головного державного санітарного лікаря України. В ході обстежень на 189 перевірених об’єктах (ринок, заклади продовольчої та непродовольчої торгівлі, громадського харчування, перукарні та салони краси, заклади освіти, заклади громадського призначення) виявлені порушення протиепідемічних вимог: недотримання «маскового режиму» та соціальної дистанції, відсутнє маркування щодо її дотримання; працівники закладів торгівлі здійснюють розрахунок без рукавичок; відсутні дані про проведення температурного скринінгу працівників; не організовані місця для обробки рук антисептиком; відсутні запаси засобів індивідуального захисту; адміністрацією не проводиться навчання працівників щодо правил використання засобів індивідуального захисту; видача замовлень в багаторазовому посуді здійснюється при відсутності умов для його миття при високих температурах у посудомийній машині; не організовано належним чином централізований збір використаних засобів індивідуального захисту; паперових серветок в окремі контейнери (урни) з кришками та одноразовими поліетиленовими пакетами з подальшою утилізацією; своєчасно та якісно не проводиться вологе прибирання виробничих приміщень та поверхонь, місць контакту рук працівників і відвідувачів з використанням миючих та дезінфекційних засобів; для обробки рук використовуються антисептики, які не відповідають вимогам.

За результатами заходів складено 9 протоколів про адміністративні правопорушення. Притягнуто до адміністративної відповідальності 7 осіб за ст.42 КУпАП. Адміністративні штрафи на суму 1751 грн. сплачено 100%. Матеріали 2 справ за ч.1 ст.443  КУпАП передано на розгляд до Михайлівського районного суду.

З адміністрацією, власниками, персоналом та відвідувачами закладів проведено 249 бесід, надано 258 пропозицій, розповсюджено 162 пам’ятки. З метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) для висвітлення результатів моніторингових обстежень постійно використовуються засоби масової інформації (газети «Михайлівські новини», «Пульс громади», «Наше Життя» та веб-сайти ОТГ).

З 1 вересня 2021 року в дію вступили нові норми харчування в навчальних закладах. Оновлені норми були розроблені фахівцями Міністерства охорони здоров'я України в тісній співпраці з ВООЗ та ЮНІСЕФ. Їхньою метою є поліпшення здоров'я дітей та запобігання розвитку неінфекційних захворювань.

Непростий процес впровадження нового меню в закладах освіти України розпочато. На початку будь-яких змін виникає багато питань – як це все впроваджувати. Хоч практика зменшення солі та цукру є загальноприйнятою нормою в європейських країнах, та для України прийняття нових норм означало великі зміни в організації шкільного харчування - різкий перехід був би занадто стресовим. Саме тому питання переходу на менші норми застосування солі було розтягнуто в часі до 1 січня 2023 року, тобто школи та учні матимуть час призвичаїтися до нових норм.

Попри це, питання щодо організації та змін все одно є і ще будуть виникати. Тому ми підготували для вас відповіді на найпоширеніші питання, які стосуються саме цієї складової реформи шкільного харчування.

До розробки шкільного меню долучилась команда амбасадорів @klopotenko CultFood. Детальніше читайте тут:

Про проєкт @klopotenko CultFood

Сайт проєкту @klopotenko CultFood

Яка різниця між меню, техкартками і нормами?

Нові норми харчування в закладах освіти України були розроблені МОЗ на основі рекомендації ВООЗ та ЮНІСЕФ та ухвалені Урядом (постанова КМУ від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку»).

Такі зміни відбуваються з метою врегулювання проблем організації харчування в закладах освіти, що має базуватися на принципах здорового харчування, приведення енергетичної цінності раціону, структури харчування до Норм фізіологічних потреб населення в основних харчових речовинах і енергії.

Всі питання щодо  розробки норм харчування  знаходяться в сфері відповідальності Міністерства охорони здоров’я. Дотримання норм в закладах освіти забезпечують засновники та керівники закладів  освіти, надавачі послуг харчування. А контролюють ці процесі на місцях територіальні органи  Держпродспоживслужби (ДПСС).

Будь-яка технологічна картка, будь-яке меню розроблене у країні для харчування в закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку дітей і здобувачів освіти від 1 до 18 років має відповідати вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305.

Технологічні картки не встановлюють норми, вони лише відповідають їм. Розробкою технологічних карт мають займатись технологи, кухарі та дієтичні сестри, тобто фахівці, що мають відповідну освіту. При розробці технологічної картки не можна на власний розсуд вказати більшу чи меншу кількість солі цукру, чи будь-якого іншого інгредієнту, оскільки нормами харчування і фізіологічних потреб чітко визначено добову потребу в білках, жирах, вуглеводах, енергії, мінеральних речовинах і вітамінах для різного віку.

Техкарта - це основний документ для кухара в їдальні. Саме вона слугує інструментом при розрахунках закупівель, при приготуванні страви на кухні і при подачі страви на стіл.

Команда Євгена Клопотенка розробила 187 техкарток. Всі ці картки пройшли процедуру перевірки в Інституті громадського здоров'я НАМН України ім. Марзєєва та отримали висновок ДПСС. Експертна оцінка даних інституцій та їх статус дозволяють рекомендувати дані картки для використання на національному рівні, без додаткового їх затвердження. 

Меню у свою чергу - це збір технологічних карток, які формують розклад та об’єм прийомів їжі в закладах освіти. Меню, як і техкартки, складається відповідно до вимог встановлених нормами і ніяк не може їм не відповідати.

Команда Євгена Клопотенка долучена до розробки сезонних меню для шкіл, які будуть рекомендовані на національному рівні. Тобто, окрім того, що всі розроблені командою техкартки вже затверджені ДПСС, меню також пройшло всі ті самі процедури перевірки і рекомендоване МОЗ.

Як використовувати техкартки та меню у школах і садочках?

Нові технологічні картки від команди Євгена Клопотенка можна взяти за основу ваших меню. Тобто ви маєте змогу використовувати або тільки ці картки, або частину з них та частину своїх.

Подібна ситуація й зі шкільним меню, яке зараз проходить погодження. У закладі освіти можна:

  • Впровадити меню Євгена Клопотенка повністю після його рекомендації МОЗ. У цьому випадку вам не потрібно нічого додатково розробляти та погоджувати.
  • Частково використовувати меню Клопоптенка після його рекомендації МОЗ. У цьому випадку ви можете взяти меню рекомендоване МОЗ і запровадити один якийсь тиждень з нього, можливо 2 або більше.

Важливо пам'ятати, що вас ніхто не зобов'язує використовувати тільки рекомендоване МОЗ меню, до роботи над яким були долучені @klopotenko CultFood. Однак в будь-якому випадку розроблене вами меню має відповідати нормам,  встановленим державою. Саме так розроблялось меню @klopotenko CultFood.

Чим відрізнятимуться сезонні меню?

Поняття сезонності меню закладене в постанові Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305 визначає 4 основних сезонних меню: осіннє, зимове, весняне і літнє.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305 всі меню мають відповідати вимогам сезонності, а саме продукти в меню, такі як овочі та фрукти мають бути в сезоні.

Сезонність продуктів означає: в даний період ці продукти дозрівають і набувають своїх максимальних якостей, також їхня кількість на ринку дозволяє купувати продукти за нижчими цінами, що надає змогу раціонально використовувати бюджетні кошти при проведенні планових закупівель.

По суті сезонні меню мають відрізнятися лише деякими ягодами та фруктами, а також овочами які зазвичай використовуються для салатів та гарнірів. Осіннє меню не обов'язково на 100% має відрізнятися від літнього - воно може відрізнятися лише на 20%, якщо сезонні продукти доступні в обидва сезони є подібними або легкодоступними.

Тому маючи одне меню, можна легко на його основі сформувати меню для іншого сезону, вносячи незначні поправки.